○ 발매 1996년9월8일
○ 장르 얼터너티브 록, 익스페리멘탈 록, 프로그레시브 록, 아방가르드 음악
○ 타이틀 UFO
○ 한국 대중음악 명반 61위
● 패닉 1집 바로가기
한 편의 잔혹동화를 연상시키는 스토리텔링을 독창적 사운드로 청각화한 두 멤버의 음악적 광기
발매와 함께 괴악함과 난해함, 그리고 파격적인 가사 때문에 끊임없이 사회적으로 시비가 일었던 앨범이다. 앨범의 제목 ‘밑’은 세상 밑바닥의 추악함과 지저분함을 상징하는 단어이다.
1. 냄새 (intro)
작자는 사람들이 UFO를 싸워 물리칠 대상이나 기괴하고 두려운 대상이 아닌, 오히려 세상의 구원자로 한 번쯤 생각해 봤으면 재밌겠다고 생각하며 만들었다고 한다.
사실 가사를 잘 들어 보면 곡의 초점은 외계인이 아니라 살찐 돼지들이 거짓놀음을 하는 현실에 대한 비판이라는 것을 알 수 있다.
□ 가사
#작사ㆍ작곡 이적
어느날 밤 이상한 소리에 창을 열어 하늘을 보니
수많은 달들이 하늘을 뒤덮고 있었다.
어느새 곁에 다가온 할머니가 내 손을 잡으며
속삭이듯 내게 말했다. 그들이 돌아왔다고⋯
왜 모두 죽고 나면 사라지는 걸까
난 그게 너무 화가 났었어
남몰래 그 누구를 몹시 미워했었어
왜 오직 힘들게만 살아온 사람들
아무것도 없는 끝에서
어딘가 끌려가듯 떠나는 걸까
살찐 돼지들과 거짓 놀음 밑에
단지 무릎 꿇어야 했던
피 흘리며 떠난 잊혀져간 모두
다시 돌아와 이제 이 하늘을 가르리
(짓밟고 서 있던 그들 거꾸러뜨리고
처음 올 겁에 질린 눈물 흘리게 하고
취한 두 눈으로 서로 서로 서로의 목에
끝도 없는 밧줄을 엮게 만들었지⋯)
자 일어나 마지막 달빛으로 뛰러 가봐
(모두가 반길 수는 없겠지만
그 자신이 그 이유를 제일 잘 알겠지만⋯)
날아와 머리 위로 날아와
검은 하늘을 환히 비추며 솟아
모두 데려갈 빛을 내리리
이제야 그 오랜 미움 분노 모두 다 높이
우리와 함께 날으리
저기 하늘 밖으로
□ 가사
#작사ㆍ작곡 이적
날 찾지마 뭐
그 혀를 치워 왜 이래
너의 비린내 나는
상한 혀가 역겨워
넌 그렇게 하하
날 핥다가 너 괜찮니
그 혓바닥 곧추세워
나를 찌르지
미끄럽게 내게 부끄럽게 내게
부드럽게 다가와 속삭거리다
내 깊은 곳 핥아주기라도 할 듯
내 몸을 휘감다가 퍼덕거리다
소리없이 나를 때도 없이 나를
끝도 없이 쭉 빨아 너덜거리는
껍질만 남을 때 혀끝으로 굴려
변기통에 뱉겠지
널 믿었어 지금은 달라
맨 처음엔 흠
너의 혀 미칠 듯한
느낌에 난 녹았어
이젠 알아 도대체 뭘
난 깨났어 너 미쳤구나
낼름대는 젖은 혀의
독을 느꼈어
미끄럽게 내게 부끄럽게 내게
부드럽게 다가와 속삭거리다
내 깊은 곳 핥아주기라도 할 듯
내 몸을 휘감다가 퍼덕거리다
소리없이 나를 때도 없이 나를
끝도 없이 쭉 빨아 너덜거리는
껍질만 남을 때 혀끝으로 굴려
변기통에 뱉겠지
날 이해해줘
나도 원치 않아
너의 꾸민 눈동자가 두려워
그게 혀라는 거야
나도 어쩔 수 없어
그렇다면 내가 먼저
단칼에 잘라버릴 거야
날 이해해줘
나도 원치 않아
너의 꾸민 눈동자가 두려워
그게 혀라는 거야
나도 어쩔 수 없어
그렇다면 내가 먼저
단칼에 잘라버릴 거야
미끄럽게 내게 부끄럽게 내게
부드럽게 다가와 속삭거리다
내 깊은 곳 핥아주기라도 할 듯
내 몸을 휘감다가 퍼덕거리다
소리없이 나를 때도 없이 나를
끝도 없이 쭉 빨아 너덜거리는
껍질만 남을 때 혀끝으로 굴려
변기통에 뱉겠지
미끄럽게 내게 부끄럽게 내게
부드럽게 다가와 속삭거리다
내 깊은 곳 핥아주기라도 할 듯
내 몸을 휘감다가 퍼덕거리다
소리없이 나를 때도 없이 나를
끝도 없이 쭉 빨아 너덜거리다
껍질만 남을 때 혀끝으로 굴려
변기통에 뱉겠지
혀
7. 벌레
8. 불면증
10. 사진 (outro)
It is an album that has been constantly in dispute socially since its release due to its eccentricity, difficulty, and unconventional lyrics. The album's title 'under' is a word that symbolizes the ugliness and mess at the bottom of the world. Cartoonist Lee Woo-il was in charge of the cover, and it became a hot topic because there were so many unconventional paintings that it seemed a little messy. In addition, Nam Gung-yeon, Kim Dong-ryul, Pippi Band, and Kim Se-hwang participated in the work.
In November 1995, music critics and fans all thought, "I'll release soft songs similar to my first album," but it was a complete miscalculation.
Those who think they have secured sufficient public recognition with their first album try various musical experiments in their second album. The album is largely a combination of "musical experiment of transfer" and "Kim Jin-pyo's unconventional," especially Kim Jin-pyo's unconventional writing, which began to focus on music activities in earnest from this album, was found to be very controversial by then. Considering that Lee Jeok also put all his ideas into it, it can be said that he actually enjoyed the controversy (...) It was a mess because it was right after the pre-censorship of the album disappeared, otherwise the entire album could have been ruined.
Along with the first album Panic, it is still considered the best album of Panic and Lee Jeok. It was ranked 89th on the list of the top 100 Korean pop music albums released in 2007. Panic's first album ranks 71st, higher than the album's, and it may have received a little higher rating from critics for balancing its proper unconventional performance and popularity (a song that is not common in the pop music world at the time).
In 2010, it was ranked 12th on the top 100 best albums of the 1990s by the music webzine 100BEAT. For reference, Panic's first album ranked 39th in this ranking, lower than the album seen. And in the 2018 version of the 100 best albums, it ranked 61st, ahead of the first album, which is 91st!
Unfortunately, Lee does not make any more unconventional music after this album. Just looking at his moves after that, he is a complete ballad singer with his 3rd and 4th Panic albums, Carnival, and 1st and 5th albums... The first album of the transfer was as shocking as the second album of Panic, but it didn't come up (...). Fans who love Panic's early music claim that the first and second albums are close to the original color of Panic, but to put aside the disappointment, shouldn't we call him an experienced singer who is already more sophisticated than an experimental singer with unconventional focus?
In 2013, when he was careless, nearly 20 years later, he revealed the color of his second panic album in his fifth album. The overall atmosphere of the album was calm, but <I See What> and <Byung> generously show the grotesqueness and the ferocity of the deep fan base of the second panic album. It's a song where those who listen to it listen to this and those who don't listen to it pass right away. Thanks to this minor tendency, you can sometimes access live performances at small theater concerts.
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