상세 컨텐츠

본문 제목

롤러코스터 1집

90년대음악

by 2영하 2023. 5. 24. 07:44

본문

반응형

롤러코스터 Roller Coaster

○ 발매 1999년7월
○ 장르 애시드 재즈
○ 타이틀 내게로 와
○ 100BEAT 선정 90년대 베스트 앨범 100, 36위
롤러코스터 2집

롤러코스터의 데뷔 앨범은 홈레코딩과 애시드 재즈를 국내에 보편화 시킨 것도 시킨 것도 있지만, 앨범의 완성도도 90년대 국내 인디씬 앨범 중에서도 손에 꼽히는 좋은 평가를 받는다. 대부분의 작사ㆍ작곡을 맡은 뛰어난 송라이팅과 특유의 나른하고 가창력이 뛰어난 보컬 조원선, 편곡과 베이스 연주를 맡은 뛰어난 프로그래밍의 지누, 기타 연주를 맡은 이상순등 멤버들 각자의 매력이 유감없이 발휘되어 수록곡들이 전반적으로 세련되고 높은 퀄리티를 보여준다. 타이틀곡보다 "습관"이 더 인기를 끌었다.

1. 내게로 와 (Come Closer)

내게로 와

□ 가사
#작사 조원선
#작곡 조원선,지누
또 밤이 찾아왔어 오늘이 오고 말았어
창밖을 내려다봐
거리는 또 눈부시게 화려한 손짓을 하네
술렁거리는 사람들

오늘이 왔어 계속 준비해왔던
다시 한번 더 날 바라봐
부탁이야 제발 한 번 더 말해봐
이런 밤 다신 없을 거라고

내게로 와 please, come closer
이 밤이 우릴 찾아왔잖아
내게로 와 please, come together
행복하게 웃음 지어봐

무슨 말이라도 해 아무 말이나 괜찮아
시간이 자꾸 가잖아
오늘이 지나고 나면 이 밤이 끝나고
나면 우린 다시 볼 수 없어

오늘이 왔어 계속 준비해왔던
다시 한번 더 날 바라봐
부탁이야 제발 한 번 더 말해봐
이런 밤 다신 없을 거라고

내게로 와 please, come closer
이 밤이 우릴 찾아왔잖아
내게로 와 please, come together
행복하게 웃음 지어봐

내게로 와 please, come closer
이 밤이 우릴 찾아왔잖아
내게로 와 please, come together
행복하게 웃음 지어봐

내게로 와 please, come closer
이 밤이 우릴 찾아왔잖아
내게로 와 please, come together
행복하게 웃음 지어봐

2. 내 손을 잡아줘

내 손을 잡아줘


3. 회전목마

회전목마



4. 어디있나요

5. 습관 (Bye Bye)

습관

□ 가사
#작사ㆍ작곡 조원선
얼마나 많이 기다렸는지
너를 내게서 깨끗이 지우는 날
습관이란 게 무서운 거더군
아직도 너의 사진을 물끄러미 바라보면서
사랑해 오늘도 얘기해 믿을 수 없겠지만

안녕 이젠 그만 너를 보내야지
그건 너무 어려운 얘기

참 신기한 일이야 이럴 수도 있군
너의 목소리도 모두 다 잊어버렸는데
습관이란 게 무서운 거더군
아무 생각 없이 또 전활 걸며 웃고 있나 봐
사랑해 오늘도 얘기해 믿을 수 없겠지만

안녕 이제 그만 너를 보내야지
그건 너무 어려운 얘기

습관이란 게 무서운 거더군
아직도 너의 사진을 물끄러미 바라보면서
사랑해 오늘도 얘기해 믿을 수 없겠지만

안녕 이제 그만 너를 보내야지
그건 너무 어려운 얘기
안녕 이제 그만 너를 보내야지
그건 너무 어려운 얘기
바이 바이 바이 바이


6. 내가 배워둔 세상
7. 아슬아슬
8. 비오는 이른 새벽 자장가 (Instrumental)

9. Just One More Night

Just One More Night



10. 참 잘했어요
11. The End (Instrumental)


앨범커버


■ About The Album

It is famous for being the first album in the Korean pop music industry to produce all songs as home recordings. Of course, even before this album, musicians such as 015B have made home recordings on some songs, but this album is the first album to make full use of home recordings. These days, equipment and technology are developed, so even a decent musician can spend a little money on home recording, but it is meaningful because home recording was considered almost impossible at the time. It is said that the roller coaster themselves also went through all kinds of difficulties, such as blocking the door with blankets to describe home recording.

Since the release of this album, indie musicians who produced the album with home recording such as Sweet Pea, Ruins, and E-Yang have appeared one after another, and since then, the production method of home recording has become common in Korea. In other words, this album is an album that greatly expands the range of indie activities, and it can be seen as an album of great value and significance.

It is also valuable as an album that fully showed the acid jazz genre, which was rare in the Korean pop music scene at the time. At that time, the genre of acid jazz was common and popular in the foreign pop music industry, led by bands such as Brand New Hevis, Incognito, and Jamiroquai, but it was actually an unfamiliar genre in Korea, and the genre of acid jazz began in earnest with rollercoasters and albums. In addition, electronic tendencies throughout the album are evaluated to have greatly contributed to the expansion of electronic music in Korea beyond acid jazz.

It has also made home recording and acid jazz common, but the completeness of the album itself is also well-received among domestic indie scene albums in the 90s. Cho Won-sun, who wrote and composed most of the songs, has excellent songwriting, unique drowsy and vocal vocals, Jinu's excellent programming in charge of arranging and bass, and Lee Sang-soon's performance in charge of guitar, and the overall quality of the songs is very sophisticated and excellent.

반응형

'90년대음악' 카테고리의 다른 글

안재욱  (4) 2023.05.27
한 잔의 추억  (20) 2023.05.24
양준일 노래모음  (13) 2023.05.17
컬트 너를 품에 안으면  (9) 2023.05.16
김건모 Kim Gun Mo 2  (8) 2023.05.14

관련글 더보기

댓글 영역